Підписатися на RSS

«Інформатизація професійної освіти України в контексті розвитку засобів ІКТ»

Оверчук О. М.

Інформатизація сучасного суспільства і тісно пов'язана з нею інформатизація професійної освіти характеризуються вдосконаленням і масовим поширенням інформаційних і телекомунікаційних технологій (ІКТ). Вони широко застосовуються для передачі даних і забезпечення взаємодії викладача та учнів у сучасній системі освіти.

Істотним недоліком у фаховій підготовці сучасних педагогів для закладів професійної освіти залишається їх недостатній професіоналізм у галузі використання інформаційних і комунікаційних технологій. У першу чергу, такий непрофесіоналізм позначається на істотному зниженні ефективності навчання учнів, адже вони знають про ІКТ набагато більше ніж ми.

У зв'язку з цим викладач повинен не лише володіти знаннями в галузі інформаційних і телекомунікаційних технологій, але й бути фахівцем з їх застосування у своїй фаховій діяльності. Досягненню такої мети повинні сприяти підготовка і перепідготовка педагогів в галузі інформатизації освіти.

Інформаційні і телекомунікаційні технології (ІКТ) – це узагальнене поняття, що описує різні методи, способи і алгоритми збору, зберігання, опрацювання, представлення і передачі даних.

В основі засобів ІКТ, що використовуються у сфері професійної освіти, знаходиться персональний комп'ютер, оснащений набором периферійних пристроїв (принтер, сканер, модем, веб-камера, мікрофон, акустичні системи і т. п.).

Сам по собі комп’ютер нічого не вартий без встановленого на ньому програмного забезпечення. Основними категоріями програмних засобів є системні програми, прикладні програми й інструментальні засоби. До системних програм відносяться операційні системи, що забезпечують взаємодію комп'ютера з устаткуванням користувача з персональним комп'ютером, (Window, Linex, MS DOS). До прикладних програм відносять програмне забезпечення, яке є інструментарієм інформаційних технологій – технологій роботи з текстами (MS Word, блокнот, WordPad, LibreOffice), графікою (Adobe Photoshop, Paint, Adobe Rider, Power Point, і т. п.), табличними даними (Excel) тощо.

У системі професійної освіти широкого поширення набувають універсальні офісні прикладні програми і засоби інформаційних і телекомунікаційних технологій: текстові процесори, електронні таблиці, програми підготовки презентацій, системи управління базами даних, органайзери, графічні пакети тощо.

З появою комп'ютерних мереж учасники освітнього процесу отримали нову можливість оперативно отримувати дані з будь-якої точки земної кулі. Через глобальну мережу Інтернет можливий миттєвий доступ до світових інформаційних ресурсів (електронним бібліотекам, базам даних, сховищам файлів і так далі). Там опубліковані декілька мільярдів мультимедійних документів.

У мережі Інтернет доступно багато інших поширених сервісів, що дозволяють людям спілкуватися і обмінюватися необхідною інформацією, до числа яких відносяться електронна пошта (ukr.net, gmail, mail, meta.ua), соціальні мережі (VK, Facebook, Одноклассники, Twitter, Blogger), соціальні ресурси для спілкування в реальному режимі часу, що дозволяють після встановлення з’эднання передавати тексти, звуки і зображення (Viber, WhatsApps, Telegram, Instagram, Messenger).

З появою нових алгоритмів стискування даних якість звуку істотно підвищилася і стала наближатися до якості звуку у звичайних телефонних мережах. Як наслідок, активно стала розвиватися відносно нова технологія – Інтернет-телефонія. За допомогою спеціального устаткування і програмного забезпечення через мережу Інтернет можна проводити аудіо і відео конференції (обласні та всеукраїнські вебінари, інтернет-наради, онлайн-консультації, бынарны уроки мыж навчальними закладами)

Для забезпечення ефективного пошуку даних у комп'ютерних мережах застосовуються технології пошуку (Яндекс, гул, маіл.ру, рамблер), мета яких – збирати відомості про інформаційні ресурси глобальної комп'ютерної мережі і надавати користувачам можливість швидкого пошуку даних. За допомогою пошукових систем можна шукати документи у всесвітній павутині, мультимедійні файли і програмне забезпечення, адресні відомості про організації і людей.

До значущих ІКТ в професійній освіті відносяться аудіо- та відеозаписи, що дозволяють великій кількості учнів прослуховувати лекції викладачів, проводити аудіювання, показувати приклади трудових прийомів, вивчати іноземні мови. При цьому аудіо- та відеозаписи можуть бути використані як в спеціально обладнаних аудиторіях, так і в домашніх умовах.

При проведенні виробничого навчання доцільно і необхідно використовувати різні візуальні технології. Так, наприклад, якщо потрібні візуальні дані або відомості, і їх неможливо надати учню в роздрукованому вигляді, то необхідність відеоматеріалів очевидна.

Потужною технологією, що дозволяє зберігати і передавати основний об'єм матеріалу, що вивчається, є освітні електронні видання, як розповсюджені в комп'ютерних мережах, так і записані на спеціальних носіях даних(флеш накопичувачах, дисках).

Інтерактивні зображення, віртуальні дошки

Такі сервіси дозволяють створити віртуальні карти уроку, навчальні проекти, робити зображення яскравими, рухомими, дають можливість краще уявити предмет вивчення. Інтерактивна он-лайн дошка (стіна) – це інструмент для навчання, завдяки якому можливе поєднання тексту, зображення, відео, аудіо в інтерактивний формат.

Кожен педагогічний працівник, який атестується, добре знає, що однією з основних вимог до нього є володіння ІКТ, функціонування власного блогу чи сайту, створення електронних засобів навчання, проведення уроків з використанням комп’ютерних технологій.

Все частіше обласні конкурси, виставки, олімпіади мають електронний формат (Конкурс на кращий навчальний сайт, кращий блог педагогічного працівника, конкурси електронних посібників з предметів чи професій, онлайн виставки матеріалів КМЗ), усі звіти, що подають педагогічні працівники до НМЦ ПТО ПК, естетичного центру повинні містити фото та відеоматеріали.

У той же час будь-який досвідчений педагог підтвердить, що на тлі досить частого позитивного ефекту від впровадження інформаційних технологій, у багатьох випадках черезмірне використання засобів інформатизації ніяк не позначається на підвищенні ефективності навчання, а в деяких випадках таке використання має негативний ефект.

Існуючі недоліки та проблеми застосування ІКТ

· Відсутність комп'ютера в домашньому користуванні багатьох учнів і педагогів, час самостійних занять у комп'ютерних класах відведено далеко не у всіх закладах професійної освіти;

· У викладачів недостатньо часу для підготовки до уроку, на якому використовуються ІКТ;

· Недостатня комп'ютерна грамотність педагога;

· У робочому графіку педагога не відведено час для дослідження можливостей Інтернет;

· Складно інтегрувати комп'ютер у поурочні структуру занять;

· Не вистачає комп'ютерного часу на всіх;

· При недостатній мотивації до роботи учні часто відволікаються на ігри, музику, перевірку характеристик ПК і т.п;

· Існує ймовірність, що, захопившись застосуванням ІКТ на уроках, педагог перейде від розвивального навчання до наочно-ілюстративного методу.

Очевидно, що вирішення проблем доречної і виправданої інформатизації навчання повинне здійснюватися комплексно і всюди, а навчання коректному, виправданому і доречному використанню ІКТ повинне увійти до змісту підготовки педагогів в галузі інформатизації освіти.

Кiлькiсть переглядiв: 160

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.